Tuesday, November 20, 2012

Trådar i spindelnätet




 

 

Hiking appen på min  IPhone sa att Hayley och jag gått 3.5miles idag. I mitt huvud omvandlar jag det till km, 3.5 miles är 5.6km. Nästa sak som händer är att min hjärna försöker uppskatta hur långt 5.6km är. Jag tänker i bilder. Har alltid gjort det. 5.6km är cykel avståndet från huset jag bodde när jag var liten till min kompis Sarahs hus.

Är det längre avstånd som ska ”mätas” tänker jag sträckan mellan olika svenska städer jag bodde i som liten. Jag undrar hur många av mina första ”upptäckter” det är som fortfarande präglar min vardag?

En auktoritet när det gäller småbarns utveckling som jag sett upp till de senaste åren dog förra veckan. Jag talar om utvecklingspsykologen, psykoanalytikern och spädbarnsforskaren Daniel Stern. Jag kom först i kontakt med hans teorier under Förskollärarutbildningen på Karlstads Universitet http://www.kau.se/. Istället för de klassiska trappsteg av utbildning som många psykologer talar om menar Stern att spädbarns utveckling formas i olika överlappande skikt. Som spindelnät som byggs på åt många olika håll. Jag gillar bilden av spindelnät, för mig är det lättare att se alla olika former av kunskap (upplevelser, erfarenheter, relationer, synintryck, hörselintryck, smakintryck) som det lilla barnet tillägnar sig sprida ut sig som ett brett nät.

Enligt Stern är Hayley nu i den mycket viktiga andra fasen av sinnenas utveckling (2-6mån). Hon utvecklar sitt ”Core self” kärnsjälvet. Hon blir mer och mer medveten om sin egen person och börjar utveckla egna relationer till de närmaste familjemedlemmarna. Vid den här åldern lär sig barnet om mamma/pappa är tillförlitliga när det gäller att uppfylla barnets behov. Uppfylls inte barnets behov tillfredsställande under de här månaderna kan det enligt Stern leda till borderline personlighetsstörningar.

Som jag ser det är det vår viktigaste och underbaraste uppgift som föräldrar att finnas där och uppleva tillsammans med våra barn när de spinner trådarna i sitt eget spindelnät, ge positiv input i lagom mängd, special anpassad till barnets personlighet.

Det blir intressant att se hur Hayley kommer att mäta avstånd i sitt huvud när hon blir vuxen. Vad kommer att ha präglad henne? Kommer hon att mäta det efter avståndet till glasskiosken? Vägen till en kompis? Vägen till havet? Eller något helt annat.

Om du har små barn hemma och inte har läst Daniel Sterns bok Ett litet barns dagbok än så kan jag varmt rekommendera dig att göra det. Den beskriver på ett livfullt sätt hur John, som är sex veckor första gången vi träffar honom, upptäcker sitt eget universum.  Det är en annorlunda, utmanande och livfull bok. Mycket lättläst och ger definitivt en hel del nya tankar. Jag har läst den många gånger och kommer att läsa den igen.

Du kan b.la. köpa den här http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127120422

Om du har läst den, eller beslutar dig för att läsa den så skulle jag hemskt gärna vilja höra dina tankar om boken.

No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?