Monday, November 26, 2012

Gästbloggare Cindy Hartzell


 

Gästbloggare Cindy Hartzell


Min vän Cindy gör livet bättre för många hästar runt om i världen varje år. Hon har precis blivit nominerad som ”Top business woman in pet and horse industry”  http://www.americanhorsepubs.org/news_updates/9795.asp. Här är hennes historia. Den kommer som en introduktion till en serie om Equine wellness som Cindy kommer att skriva här på http://discoveringranchlife.blogspot.com.

 

I Love Horses
av: Cindy Hartzell, översatt av: Maria Northcutt


“Jag älskar hästar och när jag blir stor ska jag träna hästar.”  Det var vad jag stolt berättade för mina föräldrar som sjuåring. ”Åh Cindy, var inte löjlig. Du kan inget om hästar och du kan inte tjäna pengar på att göra det!”

Då hade jag ingen aning om hur deras gensvar till min dröm skulle påverka mitt framtida liv. Jag kommer ihåg den dagen som om det vore igår. Jag var så ledsen över att höra att jag inte kunde bli det jag drömde om när jag blev stor.

Jag fick min första häst när jag var 11år och då började jag arbeta hårt för att förvandla min dröm till verklighet. Jag tillbringade all ledig tid med min häst och när jag inte kunde vara med honom så tänkte jag på honom hela tiden. Fantiserade om nästa gång jag skulle få uppleva friheten från hans rygg. Nästa gång vi skulle galoppera över kullarna och bara finnas till i just det ögonblicket, lämna alla vardagsbekymmer bakom oss.

Om vi snabbspolar 14år framåt så börjar jag leva min dröm. Jag börjar arbeta på en veterinär klinik med hästar, boskap, katter och hundar. Jag hade turen att få arbeta med en veterinär som såg något i mig som mina föräldrar inte såg. Jag hade kommit till himlen och gick framåt med stormsteg karriärmässigt.

25år senare sitter jag och skriver den här artikeln, är gift med en veterinär och ägare till en veterinär klinik i Truckee, Kalifornien. Jag har ägnat mitt liv åt att försöka lära mig så mycket som möjligt om hästar och vad jag kan göra för att öka livskvaliteten för hästar runt om i världen.

Min avsikt har alltid varit att öka harmonin i samspelet mellan häst och människa, byggt på medkänsla och respekt gentemot hästen som individ. Jag började gradvis upptäcka den läkande effekt som ett sådant förhållningsätt har för både kropp och själ (heart and soul) hos såväl häst som människa.

Jag har alltid kommunicerat med djur och de har alltid kommunicerat med mig. Jag trodde att alla gjorde det tills jag en dag fick förklarat för mig att inte alla har den förmågan. När jag fick det klart för mig började jag avsiktligt fokusera min förmåga till att hitta nya vägar för att hjälpa till att förbättra levnadsförhållanden för hästar. Jag utbildade mig till Reiki (universal life energy) Master Teacher, Animal Acupressure Massage Therapist, Equine Aroma-Therapist och Equine Assisted Learning Coach.

Numera kombinerar jag de färdigheterna jag samlat på mig genom åren för att på bästa möjliga sätt hjälpa hästar och människor till samexistens på ett så naturlig sätt som möjligt. Att ha hästen som partner är något underbart. De har förmågan att hjälpa oss att leva i nuet, lätta stress och spänningar som vi har från vår hektiska vardag.

De kan göra det pga. att de är direktstyrda av sina sinnen, hästar existerar här och nu. De bokstavligt talat absorberar negativ energi och det är det som gör att vi mår så bra efter att ha varit hos vår häst. Men hur påverkar det hästen? Hur påverkar deras miljö och andra saker som de utsätts för dagligen hur de mår?

Ofta visar det sig i beteende störningar som; vävning, krubb bitning och tätt bakåtstrukna öron när någon närmar sig. Andra gånger kan det visa sig rent fysiskt eller som starka känslomässiga reaktioner.

Jag kommunicerar med hästar för att få deras människor att förstå vad som bekymrar de. Genom att ge reiki och aromterapi behandlingar, kombinerat med min förståelse för medicinska problem kan jag hjälpa hästen att bli fri från det som hindrar den att prestera optimalt och vara så tillfredställd med livet som det bara går.

Ibland är problemet som hindrar ett ekipage att nå sina mål inte hos hästen utan kanske snarare i relationen mellan häst och människa. Om så är fallet så låter jag de experimentera med olika nya övningar för att se vart deras partnerskap brister, för att vi sedan tillsammans ska kunna utveckla en plan för att göra ekipaget starkare och mer samspelt.

När jag ser tillbaka på mitt liv kan jag inte säga att tränar hästar, men jag är mycket stolt över att jag hittat vägar för att hjälpa hästar och människor att läka, uppnå en djupare harmoni och känsla tillsammans.

Jag lever min dröm med hästar genom att hjälpa andra att uppnå deras dröm med hästar.

Cindy Hartzell (530) 386-3639







Julklappstips från Cindy

No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?