Saturday, November 10, 2012

Alpackors flockbeteende


Glöm inte att rösta på namnförslagen till våra alpackor J Förslagen hittar du uppe i högra hörnet. De är verkligen helt underbara, mycket speciella djur!

De två äldsta kommer alltid ut och möter mig när de ser mig. De pratar med mig och med varandra. De har så många olika ljud; ibland låter de som fåglar, andra gånger som rävar, kossor, hästar…

Jag har iakttagit hur de är mot varandra. De uppskattar och finner stark trygghet i fysisk närhet. När de leker, betar, vilar, ja hela tiden är de väldigt nära varandra. Nu har de slutat vara misstänksamma mot mig och vill gärna vara väldigt nära mig när jag är utomhus. Eftersom jag sett hur de är mot varandra har jag bara känt mig hedrad över att de söker mitt sällskap. I morse slog mig tanken, tänk om det i själva verket är ett dominans beteende från deras sida? Kanske skulle jag be de flytta sig från mitt space? Men det känns verkligen inte så. Om jag börjar gå åt något håll så är de snabbare än blixten att gå ur vägen. Men står jag stilla eller går sakta vill de gärna vara så nära att de nuddar mig. Mer än en gång har de två äldsta ”smugit sig på mig”. De har säkert inte avsiktligt smugit, men det låter ingenting när de går, helt plötsligt känner man bara en liten nos i nacken eller på kinden. De har lååånga halsar! Jag gillar deras nyfikenhet skarpt.

Jag försöker lära mig mer om deras flock beteende. Jag har en bok på några tusen sidor om alpackor, men den är gammal, väldigt teoretisk och inte så intressant. Det är mycket mer intressant att vara med alpackorna! Om någon har erfarenhet av alpackor och vill dela med sig är jag mycket intresserad av det.

De är speciella, komplexa och smarta! Jag är tacksam över att jag får möjlighet att lära känna de här ännu namnlösa alpackorna! Gå och rösta fram namn åt dem nu!



No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?