Tuesday, November 13, 2012

11 + 1½ Häst, del 4


Här kommer nästa del i serien om våra hästar. Följ med mig och träffa några av våra bästa vänner. Var snäll och stäng alla grindar efter dig!



Norman

Norman: 12 årig biffig Quarter valack som haft en karriär som roping häst. Philip införskaffade honom för en dryg månad sen. Först och främst för att ha en välutbildad, ”säker” häst till våra gäster på ranchen. Norman har erfarenhet som packhäst och vi gillar att campa med våra hästar så en stark packhäst kommer ofta till användning till att bära campingutrustning. Vi ser fram emot att lära känna honom bättre.



Trigger: är fyra år och troligtvis en korsning Mustang/Quarter. Trigger är en ”rescue”. Han blev övergiven av sin ägare som tvååring och tillsammans med tre andra hästar blev han lämnad i en liten hage att klara sig bäst han kunde. De svalt, hans kompisar överlevde inte. Trigger klarade sig med nöd och näppe. Jag har haft honom ett år nu och han har dubblat sin vikt. När han kom var hans tunga även svårt skadad, hans hovar fruktansvärda och han var väldigt rädd. Han är numera min modigaste häst! Vi har mött björn flera gånger ute i skogen, min 7åriga son kan rida honom utan problem och om vi har någon rädd gäst gärna vill prova att ”rida” med ledare så ställer Trigger gärna upp (han är dock inte så viktbärande.
Jag låter endast min son och ett par av mina bästa vänner hålla hans tyglar pga hans tidigare skador i munnen. Han är helt läkt nu men föredrar att slippa bett.) Pga att vi har mycket björn och lejon här så har jag tränat honom att inte vara skotträdd. Hittills har jag aldrig behövt skjuta i en nödsituation från hans rygg, men på träning går det utmärkt. Han är en mycket smart häst och behöver stimulans för att inte bli uttråkad. Han kan vara aggressiv mot andra hästar, speciellt vid fodring. Mot människor är han aldrig aggressiv, men låter inte någon han inte har godkänt komma fram till honom. Gillar han dig däremot så ser han till att fånga in dig! Han lastar sig själv och tycker om en liten tur i transporten för att besöka andra rancher eller andra ridleder.






Han är inte alls beroende av andra hästar när du väl vunnit hans förtroende. I somras när jag var höggravid hade jag honom hemma i trädgården under ett par månaders tid. (Vi har en väldigt stor trädgård.) Han föredrog att vara där (jag var hemma hela dagarna) och göra små utflykter med mig än att gå på sommarbete. Vi tillbringade många. många timmar med att slöa tillsammans nere vid floden. Han älskar trickträning och lär sig snabbt nya saker. Trigger har varit till stor tröst och hjälp för mig när jag beslutade mig för att lämna min älskade häst Pjakkur till en ny ägare i Sverige.





 
 





 

Faxi from Extreme Farms: 5 årig Islands Häst valack. En rescue, kommer från en farm som fick svåra ekonomiska svårigheter för ett par år sedan och var tvungen att på kort tid evakuera 250 hästar som stod utan mat och vatten i delstaten Washington. Det var mitt i vintern 2010, svår snöstorm och väldigt kallt. Faxi var tillsammans med en kompis de två sista hästarna att bli evakuerade. De var omöjliga att få tag på.

Faxi och hans vän har tillbringat 1½ år hos en handikappad dam som lät de gå fritt på sin ranch. Han är fortfarande i stort sett helt vild. Jag har haft honom i två månader och han gör framsteg varje dag, men det kommer att ta tid att vinna hans förtroende. För honom är människor det värsta som finns. Hans erfarenhet av vårt släkte hittills är att bli infångad med lasso eller indriven med fyrhjuling för att få hovarna verkade, eller bli kollad av veterinär. Han är väldigt nyfiken av sin natur och kommer numera fram och hälsar på mig varje dag. Han älskar att undersöka saker.






Min förhoppning är att vi så småningom ska rida distansritter tillsammans. Eftersom han tillbringat hela sitt liv i bergen (och är Islandshäst!) är han väldigt säker på foten och väl musklad. Faxi är femgångare och visar alla gångarter i hagen. Han har en intressant personlighet och är också en otroligt smart häst, väldigt explosiv av sig. Kan vända på en femöring, blir aggressiv om han känner sig trängd, har visat stor ”Cutting potential”, är en mästare på att läsa kroppsspråk.






Faxi fungerar utmärkt ihop med alla hästar vi har. Om vi introducerar en ny häst i flocken så får de vanligtvis träffa Faxi först. Han är en passiv ledare. Bråkar aldrig, men har allas respekt. Ingen, inte ens Trigger försöker något med honom. Trigger försökte en gång och Faxi visade honom blixtsnabbt att han inte godtog några dumheter. Faxi gjorde det genom att identiskt härma Triggers kroppspråk, för mig som åskådare såg det ut som om de gjorde allt exakt samtidigt. Faxi är en iakttagare. Han kan iaktta händelser, personer, saker och sen vet han hur det fungerar. Jag tränar ofta andra hästar i hans närhet för att dra nytta av den egenskapen hos honom.



 
 


 

                                            Sadeek:
5 årig arab valack. Han är också en rescue. Hans förra ägare försökte rida honom, utan att alls förbereda honom på något sätt. Han var helt otränad, hade gått och skrotat i sin hage SOM HINGST hela sitt liv. Hon blev avkastad några gånger. Sadeek lärde sig att han trots sin ringa storlek var mycket stark och kunde skrämmas. Hon blev väldigt rädd och ville inte ha kvar honom. Sadeek är numera valack och går i en flock på dagarna för att rehabilitera sig mentalt efter sin tråkiga start i livet. Han är en otroligt vacker, smart och modig liten häst. Han är tyvärr väldigt liten, även för en arab. Jag uppskattar att han är runt 125-130cm i mankhöjd. Vilket gör det lite besvärligt att hitta en lämplig sysselsättning för honom. Han kommer förmodligen aldrig att passa till ett barn. Han skulle bli en utmärkt distansritt häst för en liten vuxen, efter träning.



Philip har arbetat en del med honom och han är mycket läraktig. Orädd och smart, man måste förtjäna hans respekt och han testar (förståeligt nog) nya människor för att se om de är värdiga. Han är också skott tränad. Philip har haft honom med sig när han tränat prickskytte i skogen. Sadeek följer villigt med utan någon form av huvudlag. Han placerar sig själv precis bakom Philip när han skjuter. Smart häst med andra ord! Jag hoppas innerligt att ”hans människa” ska materialisera sig snart J Både Philip och jag är för stora för att rida honom. Philip älskar den här hästen mycket!



 




Aya Wrangle: 12 årig arab (numera) valack. Vi har en son och en dotter efter honom på ranchen. Wrangle är Philip´s distanshäst och de är i full träning för The Tevis 2014 just nu. Wrangle är ”liten men naggande god”! Han är kroppsligt sett en liten häst men med en stor personlighet och varmt hjärta. Han är en sån häst som bokstavligt talat skulle dö för sin ryttare. En mycket personlig häst. Pratar en hel del och följer efter oss som en hund överallt dit vi tar honom. Älskar långa ridturer, spelar ingen roll om det är i skogen, i bergen, i stan eller på stranden Wrangle går vart som helst och gärna fort.




Det här var lite om några av våra fyrfota vänner. Nästa gång får ni träffa Penny, Lady Bug, Lord Bowler, Flower, Buster och Burt J


Det går fortfarande att vara med och rösta fram namn till våra nya alpackor två dagar till! 

No comments:

Post a Comment

I´d love to hear what you think about todays post. Did you relate to the topic?